Intervju reisa Rifata ef. Fejzića za “Vijesti”

Reis Rifat ef. Fejzić
Reis Rifat ef. Fejzić

POGLAVAR ISLAMSKE ZAJEDNICE, REIS RIFAT FEJZIĆ ZA “VIJESTI” O POLOŽAJU ISLAMSKE ZAJEDNICE, ODNOSU DRŽAVE PREMA MUSLIMANIMA

Podgorica – Poglavar Islamske zajednice  reis Rifat Fejzić ocijenio je da podizanje spomen-obilježja svim žrtvama rata na prostorima bivše Jugoslavije od 1991. do 2001. na Pobrežju u Podgorici, predstavlja uvredu za Srebrenicu.

Obrazlažući takav stav, on je kazao da nije u redu da se srebreničke žrtve izjednačavaju sa stradanjima “nekih vikend ratnika”.

“To je spomen-obilježje svim stradalima od 1991. do 2001. na prostoru bivše Jugoslavije. Nikako nije isto stradanje srebreničkih muslimana I stradanja nekog vikend ratnika koji je išao da ubija te ljude”, kazao je Fejzić. U intervjuu “Vijestima”, Fejzić je rekao kako vjerska organizacija na čijem je čelu nema dobru saradnju sa Srpskom pravoslavnom crkvom, jer njeni poglavari i dvadeset godina nakon genocida glorifikuju ratne zločince.

“Ako imate nekoga ko je danas spreman da kaže za jednog ratnog zločinca da je njegov prijatelj i da mu je nudio utočište, da ga osjeća nekim velikim sinom, ja sa druge strane kao čovjek koji pripada narodu nad kojim je taj čovjek učinio genocid, teško mogu da govorim o bliskoj i iskrenoj saradnji”, istakao je Fejzić, aludirajući na riječi mitropolita SPC u Crnoj Gori Amfilohija.

*Kako ste zadovoljni odnosom države prema Islamskoj zajednici?

“Sa pozicije prvog čovjeka Islamske zajednice moram da kažem da uvijek imam bolje razumijevanje sa samim vrhom države, nego sa službenicima koji su na nižim nivoima. Probleme sa vrhom i rukovodstvom države nijesam imao, ali kad to dođe na neki niži nivo, imam osjećaj da službenici često glume i da nijesu dobronamjerni.”

*Na šta konkretno mislite?

“U Bijelom Polju ne možemo da sagradimo vjerski objekat, a postoji samo jedna mala džamija koja je davno sagrađena i služila je isključivo za potrebe mahale – kvarta gdje se nalazi. Danas ni izbliza ne može da zadovolji potrebe muslimana u Bijelom Polju. Godinama pokušavamo da riješimo taj problem sa bjelopoljskom lokalnom upravom, sa bivšim gradonačelnikom i aktuelnim ministrom Tarzanom Miloševićem, on je obećavao i nije ništa uradio. Takođe, u Baru, istovremeno se grade tri velika hrama – pravoslavni, katolički i islamski. Međutim, suština priča je u tome što je lokalna uprava u Baru dodijelila lokaciju pravoslavnoj i katoličkoj crkvi, dok Islamska zajednica gradi svoj objekat na svom zemljištu. Velike probleme smo imali da dobijemo građansku dozvolu. Morao sam da se uključim do samog vrha države da bismo dobili dozvolu za rad da radimo na svom zemljištu, za razliku od druge dvije konfesije.”

*Kakvu saradnju imate sa drugim vjerskim zajednicama?

“Saradnja podrazumijeva elementarno poštovanje dviju strana jedne prema drugoj. I želja za saradnjom mora da postoji sa obje strane. Islamska zajednica je otvorena za saradnju sa svim ostalim vjerskim zajednicama u Crnoj Gori, ali, naravno, ukoliko postoji iskrena inicijativa i sa druge strane. Takođe, turbulentno vrijeme u kome su pojedine vjerske zajednice i vjerski poglavari dosta griješili, to jest imali problematičnu ulogu u ratnim dešavanjima, je iza nas.”

*Mislite konkretno na Srpsku pravoslavnu crkvu?

“Ne bih baš imenovao, ali ako imate nekoga ko je danas spreman da kaže za jednog ratnog zločinca da je njegov prijatelj, i da mu je nudio utočište, da ga osjeća nekim velikim sinom, ja sa druge strane kao čovjek koji pripada narodu nad kojim je taj čovjek učinio genocid, teško da mogu da govorim o bliskoj i iskrenoj saradnji.”

*Kako vidite postavljanje crkve na Rumiji?

“Ako crkva na Rumiji smeta mojim vjernicima, onda smeta i meni.”

*Smeta li?

“Smeta. Ljudi sa kojima sam razgovarao ubijeđeni su da postojanje tog objekta narušava međuvjerski sklad.”

*Da li se neko od muslimana u posljednjih pet godina peo na Rumiju?

“Mislim da nije.”

*Zbog čega se nijeste nikada javno oglasili, reagovali zbog postavljanja te crkve?

“Nijesam nikad odobrio to, a ako su naši ljudi pripadnici islama, uključujući Mehmeda Bardhija tražili da se makne, onda se ja slažem sa time. Tačno je da nijesam tražio micanje, ali nikad nijesam ni odobrio postavljanje. Država treba da reaguje, ja nisam vlast i nemam helikoptere, niti je to moj posao.”

*Jeste li povezani sa islamskim zajednicama u okruženju?

“Imamo saradnju sa islamskim zajednicama u okruženju, ali i u cijelom islamskom svijetu. Lično imam dobre odnose sa generalnim sekretarom Konferencije islamskih zemalja. Kao islamska zajednica smo uspjeli da u zadnje vrijeme, iako smo iz male države, stvorimo dobre odnose sa cijelim islamskim svijetom.”

*Nedavno je otvoren spomen-park na Pobrežju. Nijeste bili na otvaranju?

“11. jul je dan koji je proglašen danom sjećanja, odnosno genocida nad bošnjačkim narodom na teritoriji Srebrenice, gdje je ubijeno preko 8.000 nenaoružanih ljudi. Drago mi je da je crnogorski parlament imao sluha da usvoji Deklaraciju o Srebrenici prošle godine, ali podizanjem obilježja na Pobrežju mi iz Islamske zajednice nijesmo zadovoljni.”

*Zašto, relativizuje li se na taj način zločin?

“Aposlutno, znači sa tog aspekta može da se prokomentariše kao uvreda za Srebrenicu.”

*Isti ljudi koji su početkom devedesetih vodili Crnu Goru na ovaj ili onaj način to rade i danas. Nijeste se protiv njih pobunili, a muslimani i Bošnjaci su im na svim izborima dali svoje glasove.

“Na referendumu smo kazali u kakvoj državi želimo da živimo. Dvije najveće opštine sa muslimanima u Crnoj Gori su Rožaje i Ulcinj i one su dale procentualno najveći doprinos za nezavisnost Crne Gore, tek treći grad je bio Cetinje… Za ratna dešavanja, lično sam tražio pravedno suđenje i proces u slučaju deportacija, u slučaju Bukovica, Kaluđerski laz.”

*Dobro, jeste li zadovoljni presudama?

“Apsolutno ne. Ja i Islamska zajednica smo tražili da se to rasvijetli na jedan pravedni način.”

*Šta je sa komandnom odgovornošću?

“Čekamo konačnu odluku, jer sudske instance i zakonodavna vlast tvrde da to nijesu konačne presude. Nijesmo zadovoljni, ali čekamo konačan ishod tog suđenja. Ako me pitate zašto su muslimani podržali političke partije na vlasti, oni su počeli da ih podržavaju od onog momenta kad su te stranke krenule da napuštaju ideologiju Slobodana Miloševića. Do tada su neke druge političke partije uživale povjerenje našeg naroda, mislim i na neke nacionalne partije, na Liberalni savez, SDP.”

*Mislite da je principijelno da se ne traži komandna odgovornost ljudi koji su odlučivali?

“Isuviše smo mali da bismo mogli da upravljamo nekim procesima u Crnoj Gori i da tražimo komandnu odgovornost ljudi koji su naredili deportaciju. Na kraju krajeva, to nije naš posao. To je posao nekih drugih relevantnih institucija. Ponavljam da su muslimani u Crnoj Gori pokušali da pomognu tada aktuelnu politiku koja je dala naznake da skreće sa jednog pogrešnog puta.”

*Susrećete li se sa pitanjem vehabija?

“Postoje ljudi koji na drugačiji način vrše vjerske obrede od nas i imaju drugačije stavove od zvanične politike islamske zajednice. Neko ih naziva vehabije. Oni smatraju da je to uvredljiv naziv za njih, ali kako god ih neko nazivao, postoje i takvi ljudi. Lično smatram da oni ne mogu da izazovu nestabilnost. Ne znam koliko ih ima, mi ne vodimo evidenciju o njima, ali mislim da oni ne mogu da budu uzrok nestabilnosti.”

*Da li je neko od crnogorskih državnih organa od vas tražio informacije vazane za vehabistički pokret?

“Ne.”

*Jedan dio islamskih vjernika u nekoliko crnogorskih gradova u više navrata je izražavao nezadovoljstvo načinom kako vodite Islamsku zajednicu. 

“Mislim da su to ljudi iz prethodnog pitanja, ali su samo pojedinci koji tako razmišljaju i to nije druga strana. Ako uzmete broj muslimana koji žive u Crnoj Gori, njih 150.000, onda je nekoliko desetina ljudi smiješno nazivati drugom stranom.”

*Vas to mnogo ne uzrujava?

“Apsolutno ne. Crna Gora je stabilna i moje procjene su da ne može da bude nekih značajnih problema i ponovo tvrdim da je to samo tjeranje investicija i može da donese dugoročnu štetu… Islam kao vjera je vjera mira. Riječ islam znači put spasa, spas i mir. Naš pozdrav selam alejkum na arapskom znači “neka je mir sa vama”. Dakle, mi imamo vjeru mira. Danas trenutno postoji određena kriza na globanom planu kada je islam u pitanju, gdje se islam i muslimani žele iskazati u nekom potpuno drugačijem svjetlu, gdje islam kao vjeru a niti muslimani kao njeni predstavnici zaslužuju na globalnom nivou.”

Sa čim su sendviči u Montenegro erlajnzu *Sa kojim problemima se susreće Islamska zajednica?

“Uspjeli smo da u kazneno-popravnim ustanovama odvojimo hranu za pripadnike islama, dok u drugim institucijama, poput studentskih domova, naši studenti nailaze na velike probleme. Često nemaju hranu da se prehrane jer se obroci prave od svinjskog mesa, na svinjskoj masti. A dešava se da se na univerzitetima u Crnoj Gori studentima zakazuju ispiti tokom Bajrama… Moram da kažem, kao čovjek koji prirodom posla često putuje, u skorom svim aviokompanijama koristim halal ishranu, dok mi u Montenegro erlajnzu donose sendivič za koji ni sami zaposleni ne znaju od čega je… A ni to nije sve. S obzirom da imamo pet molitvi dnevno, koje ljudi mogu da obave bilo gdje jer je nama Bog uzvišeni zemlju učinio džamijom, samo jednom sedmično smo u obavezi da džumu namaz obavimo u vjerskom objektu. Mnogo je ljudi koji rade u državnom sektoru, a koje nadređeni ne puštaju da u toku radnog vremena, petkom od 12 do 13 časova, idu u džamiju. Koristim priliku da svim muslimanima čestitam ramazanski post.”

*Jeste li zadovoljni radom Medrese? 

“Islamska zajednica je servis islamskih vjernika u Crnoj Gori i mi smo tu zbog vjernika, a nijesu oni zbog nas. Jedan od razloga zašto smo ušli u projekat gradnje Madrese jeste upravo da budemo na usluzi svojim vjernicima, jer su oni iskazali želju da se njihova djeca školuju u takvim školama. Umjesto da njihova djeca idu u druge države da se školuju, odlučili smo da im olakšamo i omogućimo da istu mogu da pohađaju u svojoj državi. Već sada smo primili četvrtu generaciju đaka.” *Gradnju Medrese finansijski je pomogla država Crna Gora, ali je interesantno da nijeste dobili licencu za rad? ” To je ono o čemu govorim, pogotovu što nemamo još mnogo vremena da dođemo do licence. Imamo bukvalno još ovu školsku godinu, jer uskoro iz škole izlazi prva generacija učenika koja treba da studira. Iako nastava planski i programski ne odskače od srednjih škola u Crnoj Gori, a pored vjerskih predmeta imamo i svjetovne predmete, djeca imaju problem da upišu fakultete u Crnoj Gori zbog nepostojanja licence. Očekujemo da do kraja ove školske godine to završimo. Ja sam tu priču započeo sa premijerom Igorom Lukšićem. Očekujemo i da u toku ove godine potpišemo ugovor sa državom, a pogotovu zbog toga što je Rimokatolička crkva to već uradila.”

*U kakvim ste ralacijama sa gradonačelnikom Miomirom Mugošom? 

“Sa gradonačelnikom Mugošom sam u dobrim odnosima.” *Pisalo se o tome da Vam je dodijeljen stan po nevjerovatno povoljnim uslovima, iako postoji veliki broj ljudi u socijalnoj potrebi? ” U Podgorici je dodijeljeno puno tih stanova, jedino je moj stavljen na bajrak. Mislim da moja relacija sa Mugošom nije dobra zbog stana, nego zbog nekih potreba koje je Islamska zajednica imala, a za koje je on imao razumijevanje.”

*Da li ste vi aplicirali za ovaj stan ili vam je to Grad dodijelio?

“Grad dodijelio.”

“Vijesti”
Tanja PAVIĆEVIĆ

Komentiraj

Ova web stranica koristi Akismet za zaštitu protiv spama. Saznajte kako se obrađuju podaci komentara.