Urednik: Koji je stav Islamske zajednice u Crnoj Gori povodom terorističkih napada u Parizu?
Kajoshaj: islamska zajednica u Crnoj Gori osudjuje napad u Parizu, ne samo kao napad na stanovnike Pariza i Francuske nego cijelog covjecanstva, te osudjuje svaki napad bilo koga u svijetu prema bilo kome. Allah dz.s. kaže u Kur’anu da ko ubija nepravedno jednu osobu, to je kao da je ubio cijelo čovječanstvo. Tako da sa ovog stanovišta polazimo i mi kao Islamska zajednica u Crnoj Gori da svako ubijanje bilo koga je neopravdano i nedozvoljeno. Razumijemo da ljudi pripadaju različitim rasama, nacijama i religijama ali je svima njima nešto zajedničko a to je njihov Stvoritelj, tako da kad neko ubija jednu nevinu osobu, on je ubio jedno nevino Božije stvorenje. Ovo je nedopustivo i neoprostivo, i od čovjeka i od Boga.
Urednik: Koji su konkretni koraci koje Islamska zajednica kao krovna institucija svih muslimana Crne Gore preuzima ili planira preuzimati povodom ovakvih sve učestalijih dešavanja?
Kajoshaj: Ne samo sad, nego ako gledamo u prošlost, poruka Islamske zajednice je uvijek bila – mir. Svako predavanje u džamiji, svaka hutba, svo učenje u Medresi i svaka organizovana tribina od strane IZ-e sadrži esencijalnu poruku mira, jer Islam je mir. Sad se osjećamo dužnim ne da se opravdamo ili da se izvinjavamo jer ono što se dešava – ma na šta god pozivali takvi ljudi – nema veze sa Islamom. Islamska zajednica se ne opravdava niti izvinjava ali smatra potrebnim da objašnjava zloupotrebu i krivu interpretaciju islama u vezi sa aktuelnim dešavanjima.
Urednik: Ove terorističke grupe, ISIS ili bilo koja druga, prijetili su na Balkanu. Mislite li da postoji opasnost od tih prijetnji u Crnoj Gori i u regionu uopšte, i ima li takva ideologija uporište u Crnoj Gori?
Kajoshaj: Trebamo razjasniti neke koncepte kako bi pronikli u suštinu izvora ovih dešavanja u svijetu. Ima tendencija da se ovo tumači kao sukob Islama i Zapada. Zaboravljamo da milioni muslimana žive na Zapadu a na Istoku muslimani ne čine većinu. Ako se prisjetimo Kine i Indije, shvatićemo da većina na Istoku su budisti i hinduisti. Takodje trebamo shvatiti da sukob koji je prisutan na arapskom svijetu nije prisutan na cijelom islamskom svijetu, jer samo u Indoneziji ima više muslimana nego na cijelom srednjem istoku. Treba nam biti jasan i jedan fenomen koji je stvaran a to jeste da većina žrtava ovih dešavanja jesu muslimani. Tako da nam već na početku bude jasno da ovo nije neka religijska ideologija nego je to grupa koja teroriše svijet za odredjene interese za koje ja nisam kompetentan govoriti. Kad se vratimo u Crnu Goru, Islamska zajednica garantuje učenjem i porukama koju šalje samo mir. Termini poput islamskog terorizma, islamskog radikalizma, islamskog ekstremizma su samo po sebi neodrživi, jer islam znači mir a ne postoji teroristički mir, ekstremistički mir, radikalni mir i slično. U Crnoj Gori kad govorimo o islamu i muslimanima, svaki njen stanovnik je bezbjedan, ali ono što ne može da garantuje Islamska zajednica nego se za to mora pobrinuti država jesu individualni izolovani slučajevi. Nemojmo smetnuti iz uma i to da je danas svijet u ludilu, haosu i sveopstem konfliktu koji je teško definisati. Svaki uzrok ima i svoje posljedice. Ljudi ponekad reaguju iz gnjeva, neznanja i kao rezultat svega toga mogu činiti ono što smatraju da je u ime Boga a to ustvari nije. Nemojmo zaboraviti ni dvostruku nepravdu koja se dešava. Demokratija se ne može instalirati bombama. Više je nego jasno da je jedan od razloga ratova u srednjem istoku nafta a ne demokratija. Ovo će uticati kod pojedinaca da reaguje na način koji nije islamski. Odgovornost za djela ovih pojedinaca ne treba da snosi Islamska zajednica nego država. Medjutim ja mislim da je, poznavajući okolnosti u Crnoj Gori i imajući kontakte sa medžlisima širom zemlje, imamima a i džematlijama, Crna Gora bezbjedno mjesto u ovom periodu.
Urednik: Mislite li da ljudi koji postavljaju bombe i terorišu svijet, jesu na islamskom putu? Kako se može shvatiti to da u Allahovo ime teroriše i sije smrt?
Kajoshaj: Allah dz.š. kaže u Kur’anu: “ U ime Allaha, Milostivog, Samilosnog, U vjeri nema prisile”. Dakle, govorimo u ime Onog koji je Milostiv i Samilostan. O milosti, dobročinstvu, o miru. I onda, “Nema prisile u vjeri”. Nije potrebno ulaziti u dublje analize iz Tradicije islama da bi shvatili da je Islam mir. Ko god poziva u nasilje u ime islama i čini isto, griješi. To je krivo shvatanje i tumačenje islama a može biti i namjerno zloupotrebljavanje islama.